Thrustmaster T150 RS PRO Review | Goedkoop Racestuur met Hybride Force Feedback

De Thrustmaster T150 RS PRO is een racestuur met hybride force feedback, een 1080° draaicirkel en heeft een diameter van 28,0 centimeter. De T150 is het goedkoopste racestuur op de markt met force feedback. Het is in onze optiek dus de goedkoopste optie om een serieus racestuur in huis te halen om je race ervaring een dikke boost te geven.

Wil jij zo goedkoop mogelijk een race station in huis halen? (anders dan race simulator) Dan laat je het racestuur met inbegrepen pedalenset het beste tot zijn recht komen op een Playseat zoals de Playseat Challenge. Dan ben je voor nog geen €400 klaar. We adviseren alle starters om te beginnen met de combinatie T150 RS PRO en de Playseat Challenge.

De Thrustmaster T150 is drie verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Zo heb je de keuze uit de T150 RS, T150 RS PRO en de T150 RS Ferrari. Heb je het budget en zoek je een racestuur met meer mogelijkheden? Kijk dan eens naar de Thrustmaster T300 RS.

1 Voordelen

  • Super goede prijs kwaliteit verhouding

  • Hybride Force Feedback (soepel)

  • 1080° Draaicirkel en is in te stellen

  • Plug & Play

  • Playstation 3 & 4 licentie

  • Metalen flippers

en Nadelen

  • Stuur van plastic en niet van leer

  • De pedalen van de standaard uitvoering (RS) voelen aan als speelgoed

Thrustmaster T150 RS PRO Kopen?

Klik op onderstaande Affiliate links voor de meest up to date aanbiedingen

2 De Force Feedback

Thrustmaster heeft in de T150 RS een hybride Force Feedback systeem gebouwd. Als je hier nog nooit van gehoord hebt kunnen wij ons goed voorstellen dat je geen flauw idee hebt wat dit nou precies wil zeggen.

Force Feedback is een systeem dat in een racestuur gebouwd wordt dat ervoor zorgt dat je een direct link voelt tussen het de auto op het asfalt (in de game) en het stuur in je handen. In een racestuur voor je Playstation of je PC zit een motor gebouwd die tegengas geeft tijdens het sturen. Als je in het spel begint te driften of je vliegt uit de bocht, dan begint het stuur te trillen of de tegengestelde richting in te sturen.

De goedkoopste racesturen, meestal van onder de €100, hebben geen force feedback. Dit is dan ook meteen hun grootste tekortkoming. Je hebt dan wel een racestuur om mee te gamen maar de ervaring is nog niet half zo goed als die van een racestuur mét force feedback.

Het is een hybride force feedback systeem omdat er gebruik wordt gemaakt van tandwielen in combinatie met een riem van 8 mm om de motor met het stuur te verbinden. Dit hebben de meeste Thrustmaster racesturen van dit kaliber. In tegenstelling tot de Logitech G29, die wordt niet door een riem aangedreven en voelt wat schokkerig aan vergeleken met de T150. Tot slot is de force feedback ook nog op verschillende standen in te stellen zodat je zelf kan bepalen met hoeveel kracht het stuur tegenstuurt.

3 Belangrijkste eigenschappen

Het motortje zit aan de rechterkant in de base gebouwd met daaronder een klein ventilatortje. Deze springt aan als de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt. De temperatuur wordt gemeten door een thermometertje die op het motortje is bevestigd. De ventilator is niet heel luidruchtig maar je kan hem wel lichtelijk horen als hij aanstaat.

De bouwkwaliteit is uitstekend voor een racestuur van nog geen €200. Thrustmaster heeft bijna volledig gebruik gemaakt van goedkope bouwmaterialen zoals plastic en rubber. Dit heeft natuurlijk met de kosten te maken.

3.1 De Flippers

De flippers op het stuur zijn 13 cm lang en van 100% (geborsteld) metaal. Gelukkig niet van plastic want dan heb je meteen een speelgoed gevoel. Ze werken zo goed als flippers kunnen werken en zijn gemaakt om minimaal 50.000 activaties te kunnen overleven.

3.2 De Knoppen

Officiële Playstation licentie en dus zitten er ook de conventionele Playstation knoppen op.

Met een druk op de knop kan je switchen tussen PS3 en PS4. De knop zit achter het stuur op de base. Daaronder zitten de L3 en R3 knop. Deze hadden wat ons betreft ook nog op het stuur geplaatst kunnen worden in plaats van achter het stuur. Je moet je handen ervoor van het stuur halen om die in te kunnen drukken wat bij sommige spellen niet even handig is.

De rest van de knoppen zitten goed geplaatst en binnen handbereik. We hebben ook geen last gehad van het per ongeluk indrukken van een van de knoppen tijdens een intensieve race sessie. Bij de Logitech G29 hadden we dit wel af en toe en daar zaten de L3 en R3 knoppen op een fragiele wijze ingebouwd.

3.2 Bevestiging

De klem heeft maar één bevestigingspunt. Over het algemeen kan je het stuur hiermee voldoende vastzetten. Maar na langdurig gebruik of als je er ruig mee omgaat voelt het wat fragiel aan.

Het is een metalen schroef met een plastic handel. Maar het plastic is wel zeer dik en stevig plastic die niet afbreekt als je de schroef stevig aandraait. Op de onderkant van de klem zitten twee poten met daarop twee gummy knoppen voor de grip.

De metalen plaat waar de motor en de rest van de stuurkolom op vast zit gemaakt loopt aan de onderkant van de behuizing niet door. Dit is waarschijnlijk de reden dat je hem niet met schroeven op je Playseat of bureau kan monteren.

Denk zeker even goed na hoe je het stuur gaat bevestigen als je niet voor een Playseat gaat als je die niet al hebt. Sommige tafels of bureau’s hebben een balk onder het tafelblad zitten. Daardoor kan het zijn dat je het racestuur niet kan bevestigen zoals je graag zou willen. In dat geval kan je dus altijd kijken naar een Playseat of een “Stand”

Thrustmaster T150 RS PRO Kopen?

Klik op onderstaande Affiliate links voor de meest up to date aanbiedingen

4 Thrustmaster T150 RS VS T150 RS PRO

En dan nu de pedalen. Het kan een beetje verwarrend overkomen. Want zoals je wellicht al eerder hebt gelezen; er zijn een paar verschillende uitvoeringen van de Thrustmaster T150. Zo heb je de T150 RS en je hebt de T150 RS PRO. De Ferrari uitvoering laten we nu even buiten beschouwing. Want het gaat nu even om het verschil tussen de T150 RS en de RS PRO. Het enige en voornaamste verschil tussen de twee verschillende uitvoeringen van de T150 is de pedalenset.

De twee verschillende pedalensets die bij het racestuur zijn inbegrepen zorgen tevens voor het prijsverschil tussen de twee versies.

4.1 Verschil T150 RS & T150 RS PRO: De pedalenset

De twee pedalensets verschillen in een paar opzichten van elkaar. Het verschil tussen de twee is ook direct optisch te zien. Maar het uiterlijk van de pedalenset hebben we eigenlijk niet zoveel aan. Het gaat om de functionaliteit en ervaring van de gebruiker.

4.1.2 T150 RS

  • Volledig gemaakt van plastic
  • Heeft alleen een gaspedaal en rempedaal

4.1.2 T150 RS PRO

  • Metalen plaatjes op de drie pedalen
  • Heeft een gaspedaal, rempedaal én koppelpedaal

4.1.3 De Pedalen Tweaken

De pedalensetjes zijn beide, by far, goed genoeg voor gamers die voor het eerst gaan gamen met een racestuur en pedalenset. Maar voor de kritischere gamer of de racers die graag wat hobbyen. Je kan de pedalensets ook zelf een beetje tweaken. Je kan natuurlijk de instellingen op je console wijzigen. Maar daarnaast kan je dus ook gewoon zelf een schroevendraaier pakken en de pedalenset open schroeven.

Je kan de pedalenset open schroeven en de weerstand van de pedalen veranderen door de veren of de kussentjes te vervangen of aanpassen. Je kan hier vanalles voor bedenken, maar we gaan hier nu niet verder op in. Zolang je maar weet dat je de mogelijkheid hebt dingen aan de set te veranderen als het je niet zint. Ook al zijn we van mening dat de standaard uitvoering en opties meer dan afdoende zullen zijn.

5 T150 Overview

6 Standaard Meegeleverd

  • T150 Racestuur
  • Pro Pedalen
  • Adapter
  • Handleiding

Thrustmaster T150 RS PRO Kopen?

Klik op onderstaande Affiliate links voor de meest up to date aanbiedingen