Thrustmaster TGT Review| PC & PS4 Racestuur met Special Features voor Gran Turismo Sport

De Thrustmaster T-GT Racestuur is een van de beste racesturen van Thustmaster en is geschikt voor de PS4 en PC. (Windows 7, 8 en 10) Deze uitvoering uit de T-Serie is speciaal gemaakt voor de game Gran Turismo Sport. Maar dat wil niet zeggen dat je hem bij geen enkele andere race game kan gebruiken.

Het meest indrukwekkende aan dit racestuur is de performance. Het beschikt over voor dit racestuur speciaal ontworpen T-DFB en T-LIN. Dit zijn technologieën die staan voor “Depth Feedback” en Lineaire Feedback. Deze technologieën ondersteunen de krachtige T-40VE Servomotor met H.E.A.R.T. In dit artikel gaan we op deze termen in en zetten we alles over de Thrustmaster T-GT op een rijtje.

Thrustmaster T-GT Zijkant

1 Pluspunten

  • Stille motor en ventilator

  • Krachtige motor

  • Technologieën: H.E.A.R.T + T-DFB + T-LIN

  • Leren grip om het stuur

  • 1080° Draaihoek

  • Special Feature voor Gran Turismo Sport

  • Compatibel met: TH8A, TSS Handbrake+ & TM BT Display

Minpunten

  • Geen Direct Drive System

  • T3PA T-GT Pedalen i.p.v. T3PA PRO

  • Plastic plaatje onderop het stuur

  • Relatief klein stuur (28 cm)

Thrustmaster T-GT Kopen?

Klik op onderstaande Affiliate links voor de meest up to date aanbiedingen

2 De Base

De base van een racestuur vormt het hart van je race simulator. Het is daarom belangrijk om te weten wat de features van de base zijn en hoe het in elkaar zit. Ook kijken we naar de performance van de base. Zo kan je hopelijk een weloverwogen beslissing nemen of de base van de T-GT de juiste is om centraal te zetten in je Thrustmaster Ecosysteem.

Thrustmaster T-GT Servobase Racestuur

2.1 De behuizing

Aan de onderkant van de base zitten twee 6mm schroefdraadgaatjes. (onthoud die voor Scrabble) Hiermee kan je de base vastschroeven op je Playseat, cockpit of wheel stand. Heb je die niet, dan kan je de base natuurlijk vast zetten met de meegeleverde klem op een blad 1 tot 5,5 cm.

Esthetisch gezien is de base van de T-GT ook prima vormgegeven. Zeker vergeleken met de verouderde T500 is dit een flinke stap vooruit. Maar daar heb je qua performance weinig aan. Je zal dit nauwelijks in de gaten hebben als je aan het gamen bent. Maar toch, het ziet er verzorgd uit.

Als je naar de bovenkant van de base kijkt zie je een rooster zitten waar de motor onder zit. Dit is de T-40VE Servomotor die gemonteerd zit op een verticale metalen plaat. Deze plaat loop horizontaal door tot onderin de base. De schroefdraadgaten om de base mee te bevestigen op je ondergrond, gaan in deze metalen plaat en zorgt voor de stabiliteit.

2.2 T-40VE Servomotor

De T40-VE Servomotor beschikt over 40 Watt aan vermogen. Als je dit vergelijkt met de T500 die 65 Watt aan vermogen heeft denk je misschien dat de Force Feedback op de T500 dan ook krachtiger en/of beter is. Maar niets is minder waar. De T500 heeft namelijk een geborstelde motor. De efficiëntie van geborstelde motoren ligt 5% tot 15% lager dan “Brushless Motoren.”

De T-GT heeft een 2e generatie Brushless motor van Thrustmaster. Waar de T300 RS een 1e generatie is. Laat je dus niet foppen door puur en alleen naar het Wattage te kijken om te bepalen hoe krachtig een Motor is die de Force Feedback moet verzorgen. Het beestje beschikt niet over een *Direct Drive Systeem om de stuurkolom aan te drijven. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van riemen en riempoelies. Het is dus een Belt Driven Force Feedback Systeem.

De T-GT en de TS-PC hebben beide exact dezelfde riemen (2 stuks) en riempoelies (3 stuks) die de stuurkolom verbinden met de motor. Ook zit er H.E.A.R.T. ingebouwd wat zorgt voor meer precisie (16 bit) en minder slijtage over de lange termijn.

Dan hebben we met nog een nieuwe term te maken. Namelijk T-MCE. Dit staat voor Motor Cooling Embedded system. De TMCE zorgt voor een hogere dynamiek, een vier keer hogere oplaadsweerstand dan voorgande generatie Thrustmaster motoren en warmteafvoer via enkelfasige koeling.

Daarnaast is de ventilator die onder de motor zit gemonteerd een stuk stiller dan de T300 of T500. Dat komt omdat het kapje om de ventilator van rubber is gemaakt en niet van plastic. Waar het op neer komt is dat de ingebouwde motor weer een stuk stiller is dan de vorige generatie motoren van TM.

Thrustmaster T-40E Motor

2.3 Force Feedback

De Force Feedback (FFB) is een van de, zo niet dé belangrijkste feature van simulatie racesturen.

Omdat het geen *Direct Drive System is voelt de FFB iets schokkeriger aan dan de Fanatec CSL Elite. Maar vergelijk hem met elk ander Thrustmaster Racestuur en voel je direct dat de FFB veel dynamischer en verfijnder is. Zeker vergeleken met de Logitech G29. Maar dat is ook niet gek als je bedenkt dat je daar de helft minder voor betaald.

Thrustmaster heeft twee nieuwe technologieën ontwikkeld om de FFB ervaring te verbeteren en waarschijnlijk ook beter te kunnen concurreren tegen Racesturen met DDS. Het gaat over de ingebouwde T-DFB en T-LIN.

* Direct Drive System

Bij een Direct Drive System (DDS) zitten geen riempoelies en riemen of tandwielen tussen de motor en de stuurkolom. De motor is dus direct verbonden met de stuurcolom. Fanatec maakt o..a wel gebruik van Direct Drive Systemen bij hun racesturen.

2.3.1 T-DFB (Depth Feedback)

De T-GT base is speciaal ontworpen voor Gran Turismo Sport. Er zit namelijk een special feature in de base gebouwd die je alleen in Gran Turismo Sport kan gebruiken. In samenwerking met computerspelontwikkelaar (nog een Scrabble woord) Polyphony Digital Inc. heeft Thrustmaster T-DFB ontwikkeld en deze geïntegreerd in de T-GT. Dit staat voor Depth Feedback. Het geeft een extra dimensie aan de Force Feedback.

Aan de achterkant van de base zit een extra uitsparing met een spoel daarin. De spoel verzorgd extra vibratie in de stuurkolom als je Gran Turismo Sport speelt. Je moet hiervoor wel de daarvoor bestemde knop aan de linkerkant van de base indrukken. De soort van trilfunctie vertaalt onder andere trillingen die ontstaan door hoge snelheden of hobbelig asfalt. Hierdoor staat het stuur nooit stil, ook al wordt er geen FFB geproduceerd. Vandaar de extra dimensie. Vergelijk het een beetje met de trilfunctie van een Dual Shock Controller. Maar dan extremer.

De FFB in Gran Turismo Sport voelt serieus beter aan dan in bijvoorbeeld WRC 8 of Project Cars 2. Maar dat is ook logisch omdat het stuur speciaal voor is ontworpen. Waar dit vandaan komt is grotendeels de extra transducter die achter in de base gemonteerd zit.

2.3.2 T-LIN technologie

T-LIN staat voor Lineaire Feedback en is ontwikkeld in samenwerking met Gran Turismo Sport.

3 Het stuur

Thrustmaster T-GT StuurHet stuur is makkelijk los te maken van de base. Dit kan dankzij het Quick Release Systeem. Het grote voordeel hiervan is dat er allerlei andere losse sturen verkrijgbaar zijn van Thrustmaster die je op je base kan zetten. Hierdoor kan je telkens weer een ander type racestuur koppelen aan de base. Dus ga je liever voor een Open Wheel of toch liever een F1 type racestuur? Die keuze is helemaal aan jouw dankzij het uitgebreide Thrustmaster ecosysteem.

Het stuur dat standaard op de Thrustmaster T-GT zit en die je op de afbeelding kan zien is de GT uitvoering. Deze is afgewerkt met een leren grip wat voor extra veel grip zorgt. Ook als je aan het driften bent en je laat het stuur in je handen vieren glijd hij soepeltjes door je handen en kan je hem adequaat weer vastpakken.

Wat dan weer wel jammer is, is dat aan de onderkant van het stuur een grijs, plastic plaatje zit. Dit had op zijn minst van metaal gemaakt moeten zijn voor wat extra gewicht en voor het uiterlijk. Want nu ziet het er een beetje als een speelgoed stuurtje uit. Het is in principe ook speelgoed, technisch gezien. Maar het is toch echt pittig duur speelgoed. En dan mogen dit soort dingetjes wel wat beter afgewerkt worden.

Thrustmaster T-GT Kopen?

Klik op onderstaande Affiliate links voor de meest up to date aanbiedingen

3.1 Knoppen op het stuur

Het 1,2 kilo wegende stuur beschikt over een flink arsenaal aan knoppen. Je hebt de standaard Playstation knoppen die je ook op je Dual Shock controller hebt zitten. Maar het bijzondere aan de knoppen op dit stuur? Er zitten twee mini joysticks op. Dit zijn de twee kleine zwarte knoppen die je onder de bovenste twee grijze draaiknoppen ziet zitten.

Die draaiknoppen, waarvan je er vier op hebt zitten zijn ook in te drukken. Zo heb je 3 inputs per knop. Dit is vooral handig als je het stuur op de PC gebruikt. Wat wel vet is, is dat ze die vier verschillende kleuren hebben gegeven. Verder heb je gewoon de D-pad, L2, R2, share en PS knoppen op het stuur zitten. De Flippers zijn de L1 en R1.

3.2 Schakelflippers

De sequentiële flippertjes aan de achterkant van het stuur zitten vast op het stuur en niet op de base. Ze zijn wel wat kleiner dan we gewend zijn. Wat we een beetje irritant vinden is dat aan de achterkant van het stuur, ten hoogte van de flippers, daar zit een dikke naad van het leer dat vast is gemaakt. Als je aan het schakelen bent en je hebt één of twee vingers op de flippers en de rest op het stuur. Dan vallen je vingertoppen recht op die naad.

Het klikken van de flippers is prima te horen. Behalve als je met een koptelefoon/headset aan het gamen bent natuurlijk. Maar als je schakelt voel je nauwelijks dat je de flippers activeert. Tijdens het gamen heb je toch vaak in beeld in welke versnelling je zit en aan de toeren hoor je wel of je wel of niet goed geschakeld hebt. Het is geen ramp. Maar toch is het fijner als je iets opzichtiger kan voelen dat je schakelt. Vooral in de heat of the game.

4 De pedalenset

De pedalenset die je standaard bij dit pakket krijgt is de T3PA T-GT. Het is dus niet de standaard T3PA maar ook niet de T3PA PRO. Deze set zit er een beetje tussenin.

We vergelijken de pedalenset in deze even met de T3PA. Ten opzichte van die pedalenset is de T-GT uitvoering wel wat beter. Zo heb je namelijk bredere pedaalkoppen als bij de normale uitvoering. Ook de afwerking ervan is anders, maar dat voel je alleen als je op sokken gaat gamen.

Het voornaamste verschil zit hem in de poten van de pedalen. Deze zijn nu ook van metaal gemaakt. We hebben er zelf geen grote verschillen mee gemerkt als je zou kijken naar performance op het circuit. We worden er niet sneller van ofzo. Maar er zijn wel een aantal reviews te vinden van mensen die stellen dat de metalen poten ervoor zorgen dat de pedalen minder flex hebben. Dat de pedaalpoten minder buigen als het ware. Hierdoor zouden de T-GT uitvoering van de T3PA ervoor zorgen dat je net iets constanter wordt. Zelf hebben we hier niet heel veel van gemerkt.

We vinden het voornamelijk jammer dat er geen T3PA PRO pedalenset bij het racestuur zitten. Dit was namelijk wel het geval bij de T500 als je die kocht. De Pro pedalen zijn absoluut beter dan de T3PA, maar ook beter dan de T-GT pedalen.

5 Compatibility

De T-GT is speciaal ontworpen voor het spel Gran Turismo Sport. Dat wil niet zeggen dat je het racestuur alleen maar kan gebruiken voor dit spel. Er zijn meer dan genoeg andere games waar je het racestuur voor kan gebruiken. Onderstaand vindt je alle spellen die op de Playstation 4 te spelen zijn met de T-GT.

5.1 Playstation 4 Games

ASSETTO CORSA
BUS SIMULATOR 18
CarX Drift Racing Online
DAKAR 18
DiRT RALLY™
DiRT RALLY™ VR
DiRT RALLY 2.0™
DiRT® 4
DRIVECLUB™
DRIVECLUB™ BIKES
DRIVECLUB™ VR

FARMING SIMULATOR 15
FARMING SIMULATOR 17
FARMING SIMULATOR 19
FIA Truck Racing Championship
F1® 2015
F1® 2016
F1® 2017
F1® 2018
F1® 2019
GRAVEL

GRID™
MudRunner: A Spintires game (*)
Nascar Heat Evolution
Nascar Heat 2
Nascar Heat 3
Nascar Heat 4
PROJECT CARS
PROJECT CARS 2
SEBASTIEN LOEB RALLY EVO
Super Street: The Game

THE CREW™
THE CREW™ WILD RUN
THE CREW™ 2
TRUCK DRIVER
V-RALLY 4
WRC 5
WRC 6
WRC 7
WRC 8
WRECKFEST
XENON RACER

6 Standaard meegeleverd

  • Het stuur
  • De Base
  • T3PA T-GT pedalen
  • T-Turbo AC adapter
  • Montage materiaal
  • Handleiding

Thrustmaster T-GT Kopen?

Klik op onderstaande Affiliate links voor de meest up to date aanbiedingen